Τετάρτη 24 Αυγούστου 2011

«Οι αυξημένοι συντελεστές ΦΠΑ δεν σημαίνουν και περισσότερα δημόσια έσοδα» | Συνέντευξη Γ. Κασσάρα στη Δημοκρατική

Συνέντευξη Γ. Κασσάρα στην Εφημερίδα «Δημοκρατική», 21.08.2011

Σφοδρές αντιδράσεις έχει προκαλέσει και στην Ρόδο η αύξηση των συντελεστών του ΦΠΑ στην εστίαση κάτι που επηρεάζει και τον τουρισμό καθώς ήδη έχουν υπογραφεί τα συμβόλαια των ξενοδόχων για το 2012. Ήταν απαραίτητο να γίνει αυτό;

Γιώργος Κασσάρας: Η θέση μου για τα φορολογικά ζητήματα είναι σαφής και διατυπωμένη πολλές φορές και τώρα και επί κυβερνήσεων της Ν.Δ., αλλά και πολλά χρόνια πριν, από όταν ήμουν Πρόεδρος των Εφοριακών. Η χώρα μας χρειάζεται ένα δίκαιο, σταθερό και απλό φορολογικό σύστημα. Δυστυχώς χρόνια το λέμε χωρίς να το έχουμε καταφέρει. Λειτουργούμε πρόχειρα, αποσπασματικά και φτιάχνουμε δυσνόητα κείμενα - νόμους και εγκυκλίους- που αποτελούν το άλλοθι της φοροδιαφυγής και εκτρέφουν την διαφθορά. Οι αυξημένοι συντελεστές και δη των εμμέσων φόρων όπως του ΦΠΑ δεν σημαίνουν και περισσότερα δημόσια έσοδα. Αντίθετα συνεπάγονται αύξηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής και επιβάρυνση έτι περαιτέρω των καταναλωτών, κυρίως των προερχομένων από τα χαμηλά και μεσαία εισοδηματικά στρώματα.
Ειδικά στο Νομό μας πλήττεται ευθέως και ο τουρισμός, αφού η εστίαση συμπεριλαμβάνεται στο τουριστικό πακέτο και συνδιαμορφώνει την τιμή του. Παράλληλα πλήττει και τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις εστίασης αφού η αναπόφευκτη αύξηση των τιμών θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους τουρίστες.
Βέβαια η συγκυρία που ζούμε είναι έκτακτη και είναι αναμενόμενο να λαμβάνονται έκτακτα μέτρα. Οι πιέσεις που ασκούνται από τους δανειστές μας στο οικονομικό επιτελείο είναι τρομερές. Παρ’ όλα αυτά όμως πρέπει όταν και οι ίδιοι, όπως ο Υπουργός Οικονομικών, αναγνωρίζουν ότι τα μέτρα είναι άδικα, να τα παίρνουν πίσω και να τα αντικαθιστούν με δικαιότερα. Ελπίζω ότι αυτό θα συμβεί με το υπό διαβούλευση Εθνικό Φορολογικό Σύστημα.

Οι φορείς της περιοχής μας ζητούν να δοθεί παράταση και να μην ισχύσει από τον Σεπτέμβριο η αύξηση. Πως θα συμβάλετε ώστε να γίνει το αίτημα τους δεκτό;

Γ.Κ.: Δεδομένου ότι τα συμβόλαια για το 2012 έχουν ήδη υπογραφεί με συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση 9%, θεωρώ ότι δεν είναι δίκαιο να επιβαρυνθούν οι επιχειρηματίες με 16% . Γενικά δεν βοηθάμε όταν αλλάζουμε τη φορολογία στη μέση του χρόνου. Η ανάπτυξη χρειάζεται κυρίως ένα σταθερό φορολογικό σύστημα, με συγκεκριμένους διαφανείς κανόνες και απλές διαδικασίες. Με δεδομένες αυτές τις θέσεις μου θα ενώσω και εγώ τη φωνή μου με τους φορείς του Νομού και θα βοηθήσω με τις δικές μου δυνάμεις πιέζοντας σε κάθε επίπεδο.

Οι επιπτώσεις από το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα και τον εφαρμοστικό νόμο θα είναι μεγάλες και θα προκαλέσουν αντιδράσεις από τους πολίτες. Δεν σας φοβίζει η αντίδραση των πολιτών που δεν μπορούν να αντέξουν άλλα βάρη πλέον;

Γ.Κ.: Έτσι όπως εξελίσσονται τα πράγματα σε ευρωπαϊκό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, θα έλεγα ότι ευτυχώς που η Ελλάδα ψηφίζοντας το μεσοπρόθεσμο έκλεισε τη συμφωνία στήριξης και χρηματοδότησης για τα επόμενα δύσκολα χρόνια. Βέβαια αυτό δεν είναι χωρίς αντίτιμο. Θα περάσουμε δύσκολες ημέρες και χρειάζεται υπομονή και ψυχραιμία από όλους. Όμως πρέπει η κυβέρνηση να ρίξει το βάρος στην πάταξη της φοροδιαφυγής που και στο Νομό μας είναι μεγάλη, για να πληρώσουν οι έχοντες και οι κατέχοντες και όχι τα μόνιμα φορολογικά υποζύγια, μισθωτοί και συνταξιούχοι. Θα πρέπει δηλαδή και να μειωθούν οι συντελεστές αλλά και να εκδίδονται όλες οι αποδείξεις.

Οι ιδιοκτήτες ταξί ετοιμάζονται και πάλι να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις από τον Σεπτέμβριο αν γίνει τελικά όπως έχει σχεδιαστεί η απελευθέρωση του επαγγέλματος τους. Ποιά είναι η άποψη σας;

Γ.Κ.: Προς το παρόν δεν έχουμε τη θέση του Υπουργείου Υποδομών. Σε κάθε περίπτωση όμως θεωρώ ότι πρέπει να ισχύουν κριτήρια, όπως τα πληθυσμιακά και για τα νησιά μας οπωσδήποτε η νησιωτικότητα και η εποχικότητα. Δεν είναι δυνατόν τον χειμώνα να υπάρχουν π.χ. 100 ταξί και το καλοκαίρι να γίνονται 2000. Πρέπει να φροντίζουμε να είναι και βιώσιμα τα επαγγέλματα και όχι να προσθέτουμε νέους ανέργους. Εκτός των άλλων δεν αντέχουν τα νησιά και οι πόλεις μας απεριόριστα οχήματα σε συνεχή κίνηση, όπως τα ταξί..

Αρκετά τρωτά σημεία παρουσιάζει στην εφαρμογή του ο Καλλικράτης γεγονός που φαίνεται ήδη στην λειτουργία του Δήμου Ρόδου και της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Θα βοηθούσε μια τροποποίηση του νόμου;

Γ.Κ.: Πιστεύω ότι ο αρμόδιος Υπουργός Εσωτερικών γνωρίζει τα προβλήματα και ήδη εξήγγειλε συγκεκριμένο πρόγραμμα, για την αντιμετώπιση των οικονομικών και λειτουργικών προβλημάτων. Το πρόγραμμα του κ. Καστανίδη, που σχεδιάστηκε σε συνεργασία με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, περιλαμβάνει την αναχρηματοδότηση των δανείων που έχουν λάβει οι δήμοι από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, με επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής έως και 25 χρόνια και μείωση του επιτοκίου από 11,5%, που είναι σήμερα σε περίπου 5,9%, μειώνοντας στο μισό το ετήσιο τοκοχρεολύσιο.
Θα επιδιωχθεί επίσης μείωση του μισθολογικού κόστους στους ΟΤΑ, με μετατάξεις υπαλλήλων σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες ή σε άλλους δήμους, εντός των γεωγραφικών ορίων της περιφέρειάς τους, αρχικά σε εθελοντική βάση. Επίσης, θα επιδιωχθεί εξασφάλιση κεφαλαίων για το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, προκειμένου να χορηγηθούν νέα χαμηλότοκα δάνεια στους ΟΤΑ, για να καλυφθούν οι υποχρεώσεις των δήμων προς τρίτους (προμηθευτές). Τέλος, προωθείται συμφωνία με το υπουργείο Οικονομικών που θα εξασφαλίζει τη δυνατότητα συμψηφισμού οφειλών των ΟΤΑ προς το κράτος με οφειλόμενα ποσά του κράτους προς τους δήμους.
Αν παρόλα αυτά δεν αντιμετωπισθούν τα προβλήματα και χρειασθεί και τροποποίηση του νόμου νομίζω ότι και αυτό μπορεί να γίνει. Εξάλλου σε μια τόσο μεγάλη διοικητική μεταρρύθμιση είναι φυσικό, προϊόντος του χρόνου, να γίνονται βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο, εφόσον στην πράξη διαπιστώνονται προβλήματα.

Από την άνοιξη του 2012 το λιμάνι της Ρόδου ζητήθηκε να λειτουργήσει ως Home Port για την εταιρεία Costa. Πως θα συμβάλετε ώστε να μην χάσει το νησί την ευκαιρία αυτή;

Γ.Κ.: Είναι εξαιρετική ευκαιρία για την αναβάθμιση του τουριστικού μας προϊόντος που θα συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη της Ρόδου και των νησιών μας. Η λειτουργία του λιμανιού ως σταθμός αποεπιβίβασης χιλιάδων τουριστών κάθε μήνα, θα δώσει μεγάλη ώθηση στον τουρισμό μας αφού ένα ποσοστό των επιβατών των πλοίων, πριν ή στο τέλος της κρουαζιέρας, θα παραμένουν στο νησί ή θα επισκέπτονται και τα υπόλοιπα νησιά μας. Παράλληλα θα τονωθεί και η αγορά, λόγω των προμηθειών του πλοίου και της μόνιμης παρουσίας τουριστών στο νησί.
Επιβάλλεται λοιπόν η κυβέρνηση σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, το Λιμενικό Ταμείο και το Τελωνείο να δημιουργήσουν άμεσα τις απαραίτητες υποδομές στο λιμάνι για την απρόσκοπτη υποδοχή των επιβατών. Εννοείται ότι στην προσπάθεια αυτή είμαι και εγώ παρών σε ότι χρειαστεί και ειδικά στο Υπουργείο Οικονομικών.

'Ενας από τους στόχους των φορέων της περιοχής μας είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Είναι εφικτός και υλοποιήσιμος ο στόχος και κάτω υπό ποιες προϋποθέσεις;

Γ.Κ.: Βεβαίως και είναι εφικτός στόχος γιατί πρώτα από όλα διαθέτουμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα σαν Νομός. Κλίμα, μνημεία, φυσικό κάλλος και ξενοδοχειακές υποδομές εξαιρετικού επιπέδου. Και είναι κρίμα που τόσα χρόνια δεν το πετύχαμε. Περιοχές άλλων χωρών με λιγότερα πλεονεκτήματα τα έχουν καταφέρει. Επομένως κάτι δεν κάνουμε καλά. Θεωρώ ότι αν όλοι οι φορείς οργανωθούν και εργασθούν συντονισμένα θα μπορέσουμε να πετύχουμε τις προϋποθέσεις που είναι αναγκαίες όπως π.χ. η διευκόλυνση των τσάρτερς, το θεσμικό πλαίσιο για τον αλιευτικό, αναρριχητικό, καταδυτικό τουρισμό κ.α..

Ανησυχίες έχουν προκληθεί στη Ρόδο από όσα έχουν ανακοινωθεί σε κεντρικό επίπεδο για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Τελικά προωθείται πραγματικά η αξιοποίηση των σημαντικών ακινήτων της Ρόδου η όσα ανακοινώθηκαν θα σημάνουν την απώλεια τους;

Γ.Κ.: Η Κυβέρνηση δια των αρμοδίων Υπουργών και ο ίδιος ο Πρωθυπουργός, έχουν ξεκαθαρίσει πολλές φορές ότι θα γίνει αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Κανένας δεν προτίθεται να ξεπουλήσει και κανένας δεν είναι περισσότερο πατριώτης από τον άλλον. Μακάρι να αξιοποιηθούν τα σημαντικά ακίνητα της Ρόδου, καλύτερα θα είναι από την εγκατάλειψη, την ερήμωση ή την αυθαίρετη καταπάτηση. Τουλάχιστον η αξιοποίηση θα συμβάλει στην ανάπτυξη και την αύξηση των θέσεων εργασίας.

Είναι λύση οι εκλογές στο αδιέξοδο που έχουν δημιουργήσει στη χώρα μας τα οικονομικά της προβλήματα;

Γ.Κ.: Δεν νομίζω ότι πρέπει να το αντιμετωπίζουμε ως αδιέξοδο. Είναι μια πολύ δύσκολη οικονομικά συγκυρία και μάλιστα παγκόσμια. Χρειάζεται να αγωνιστούμε και να εργαστούμε όλοι σκληρά για να την ξεπεράσουμε. Δεν βλέπω με ποιον τρόπο θα βοηθούσαν σε αυτό οι εκλογές. Και μετά τις εκλογές και με οποιοδήποτε αποτέλεσμα τα οικονομικά προβλήματα θα είναι εδώ και θα ζητούν τη λύση τους. Οι εκλογές δεν φέρνουν χρήματα, αντιθέτως χρειάζονται χρήματα για να γίνουν.

Τον τελευταίο καιρό μεγαλώνει στις δημοσκοπήσεις η διαφορά μεταξύ του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Παράλληλα ακόμη και τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ παραδέχονται πως έχει χαθεί η επικοινωνία με τη βάση του κόμματος. Πού θα οδηγήσει τελικά όλο αυτό;

Γ.Κ.: Με τα μέτρα που ήταν αναγκασμένη να πάρει η Κυβέρνηση και μεσούσης της θητείας της, είναι φυσικό να μειώνεται η απήχηση της στους ψηφοφόρους. Από την άλλη βέβαια δεν κερδίζει και τεράστια ποσοστά η Ν.Δ., αφού οι πολίτες δεν ξεχνούν ότι πολλά από τα προβλήματα, που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, προέρχονται από τις πράξεις ή και τις παραλείψεις της κυβέρνησης της Ν.Δ..
Το ΠΑΣΟΚ, παρά τις δυσκολίες, έχει μπροστά του 2 χρόνια ακόμη, για να αποδείξει στο λαό ότι νοικοκυρεύει την Ελλάδα και βάζει τις βάσεις για μια υγιή αναπτυξιακή πορεία της χώρας. Επομένως θεωρώ ότι πρέπει να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας στο τέλος της τετραετίας που θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της κυβέρνησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: