Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011

Ομιλία στην Ολομέλεια για το Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας "Διαρθρωτικές αλλαγές στο σύστημα υγείας και άλλες διατάξεις"

Κασσάρας Ι. Γεώργιος
Βουλευτής ΠΑΣΟΚ Ν. Δωδεκανήσου

8 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2011



Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η οικονομική συγκυρία δεν μας επιτρέπει να συζητάμε σήμερα ένα Ν/Σ για την Υγεία, όπως εμείς σαν ΠΑΣΟΚ θα επιθυμούσαμε και όπως ίσως οι ανάγκες του ελληνικού λαού επιβάλλουν.
Είναι κατανοητό όμως ότι αυτό δεν μας το επιτρέπει το σοβαρό δημοσιονομικό πρόβλημα της χώρας, αλλά και η χρόνια αδυναμία μας να οργανώσουμε ορθολογικά το Εθνικό Σύστημα Υγείας.
Πολλές προσπάθειες έχουν καταγραφεί κατά καιρούς, αλλά καμία δεν κατάφερε ολοκληρωμένα να πετύχει δυο πράγματα, στα οποία επ’ ουδενί έχουμε το δικαίωμα, ή την πολυτέλεια αν θέλετε, τώρα πια να αποτύχουμε.
Και εννοώ τη συγκράτηση των δαπανών και τη βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας προς τον πολίτη.
Κυρίες και κύριοι, με το υπό συζήτηση ν/σ σήμερα μας δίνεται η δυνατότητα να μετατρέψουμε την κρίση σε ευκαιρία.
Και εκεί που ο χώρος της υγείας ήταν ένα αδηφάγο βαρέλι χωρίς πάτο, που καταβρόχθιζε τον κόπο του ελληνικού λαού χωρίς ανταπόδοση, μπορούμε σήμερα με αυτό το ν/σ να τον νοικοκυρέψουμε και παράλληλα να τον κάνουμε ανταποδοτικό.
Είναι εύκολο; Νομίζω πως ναι και πάντως οφείλουμε να προσπαθήσουμε.
Γιατί;
Γιατί πάνω από όλα υπάρχει η πολιτική βούληση της Κυβέρνησης και η αποφασιστικότητα της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου που είπε ως εδώ, δεν πάει άλλο.
Πως; Με τις διατάξεις του παρόντος ν/σ, το οποίο και υπερψηφίζω για τους κάτωθι συγκεκριμένους λόγους και όπως προσεγγίζει τα θέματα ο κάθε ένας που ενδιαφέρεται για την καλή λειτουργία των νοσηλευτικών μας ιδρυμάτων, που αγωνιά για τις προμήθειες, για το αν υπάρχει γιατρός.

ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ

Για τις προμήθειες λοιπόν έχω τη γνώμη ότι η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας μέχρι σήμερα στην πραγματικότητα αντί να λειτουργεί προς την κατεύθυνση της περιστολής των δαπανών, χρονοτριβούσε βραχυκυκλώνοντας το όλο σύστημα, με αποτέλεσμα αυτό να οδηγείται με τη μορφή των επειγουσών αναγκών στις εξωσυμβατικές προμήθειες.
Επομένως είναι πολύ σωστό μέτρο η μετατροπή της σε Επιτροπή Προδιαγραφών και Παρατηρητήριο Τιμών. Πολύ περισσότερο αφού τα τμήματα προμηθειών των ΔΥΠΕ και των Νοσοκομείων με 1 ή 2 κατά κανόνα επαρκείς, σε αυτόν τον τομέα, υπαλλήλους, αδυνατούν να ανταπεξέλθουν απέναντι στα εξειδικευμένα στελέχη των προμηθευτών.
Εδώ πρέπει να τονίσουμε ότι είναι απαραίτητη η στελέχωσή τους με εξειδικευμένα στελέχη, μέσω μετατάξεων ή και προσλήψεων. Παράλληλα χρειάζονται ενίσχυση και οι ελεγκτικοί μηχανισμοί των Υπηρεσιών Δημοσιονομικού Ελέγχου και του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Δεν μπορεί επί παραδείγματι να λειτουργεί υπηρεσία Εντελλομένων Εξόδων με ένα Διευθυντή του εαυτού του, χωρίς άλλους υπαλλήλους. Και αυτό δυστυχώς συμβαίνει στη Ρόδο.
Στα θετικά του ν/σ είναι και η δυνατότητα που παρέχεται για σύναψη σύμβασης μεταξύ της Αναθέτουσας Αρχής και εμπορικών τραπεζών υπό την εποπτεία της Τράπεζας της Ελλάδος, για εξόφληση του προμηθευτή εγκαίρως απευθείας από την Τράπεζα, ώστε αφενός να αποκατασταθεί το κύρος της Πολιτείας και αφετέρου να επιτυγχάνονται καλύτερες τιμές, και σε τελική ανάλυση να μην οδηγούνται σε απόγνωση οι προμηθευτές εξ αυτού του λόγου.

ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ

Μέχρι σήμερα η πρωτοβάθμια υγεία παρέχεται από πολλούς και διαφορετικούς φορείς και κυρίως στα εξωτερικά ιατρεία των νοσοκομείων, με αποτέλεσμα να γιγαντώνονται οι δαπάνες νοσηλείας και οι ουρές των ασθενών, ενώ το νοσοκομείο έπρεπε να λειτουργεί ως δευτεροβάθμια μονάδα φροντίδας υγείας.
Με τη σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Παροχών Υπηρεσιών Υγείας εξασφαλίζεται ένα επαρκές δίκτυο πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας, με τους οικογενειακούς γιατρούς και γενικά όλους τους γιατρούς που αποδέχονται την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και ταυτόχρονα θα αποσυμφορηθούν τα νοσοκομεία.
Η ενοποίηση του κλάδου υγείας των ασφαλιστικών ταμείων με το ΕΣΥ εξασφαλίζει την πρόσβαση όλων των πολιτών με ίσους όρους στις μονάδες υγείας. Τερματίζεται το απαράδεκτο φαινόμενο να έχουμε π.χ. σε ένα νησί παιδίατρο στο ΙΚΑ και να μην μπορούμε να τον απασχολήσουμε και για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου.
Σχετικά με το φάρμακο και τους Φαρμακοποιούς, μετά τις ρυθμίσεις που έγιναν από τον Υπουργό, τόσο στις Συνεδριάσεις της Επιτροπής των Κοινωνικών Υποθέσεων, όσο και εντός της Αίθουσας της Ολομέλειας της Βουλής, νομίζω πως από αύριο όλα τα φαρμακεία της χώρας πρέπει να επαναλειτουργήσουν.
Πολύ θετική είναι και η διάταξη που προβλέπει τη μεταφορά όλων των πτυχών της φαρμακευτικής πολιτικής στον Υπουργό Υγείας.

ΓΙΑΤΡΟΙ ΥΠΑΙΘΡΟΥ

Πολύ σημαντική θεωρώ τη ρύθμιση του άρθρου 57, σχετικά με τους γιατρούς της υπαίθρου, κυρίως για τα νησιά, αλλά και για τις άλλες δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες περιοχές, που προβλέπει πρώτον την προκήρυξη της θέσεως 5 μήνες πριν από την λήξη της θητείας του γιατρού και δεύτερον, εφόσον η θέση που προκηρύχθηκε δεν καλυφθεί, την δυνατότητα παράτασης της θητείας του υπάρχοντος γιατρού για 2 ως 12 μήνες με απόφαση του Υπουργού.

ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΙ ΓΙΑΤΡΟΙ

Απαραίτητη είναι η πρόβλεψη παραμονής ανοικτού του καταλόγου των επικουρικών γιατρών για όλο το έτος, στην περίπτωση βέβαια που δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ιατρό για κατάληψη της προκηρυγμένης θέσης.
Και βέβαια συνολικά τα θέματα των επικουρικών γιατρών θα πρέπει μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα να απασχολήσουν το Σώμα, στην κατεύθυνση εξυπηρέτησης της νησιωτικής Ελλάδος, διότι στα νησιά δεν υπάρχουν πολλές επιλογές : Η μία επιλογή είναι να υπάρχει γιατρός για την περίπτωσή σου. Καμιά φορά έστω και νέος αγροτικός.
Η δεύτερη επιλογή είναι να έρθει γρήγορα το ΕΚΑΒ. Αν μπορεί και αν το κρίνει αναγκαίο. Πανάκριβη επιλογή.
Η τρίτη επιλογή είναι να σ΄ αγαπάει πολύ ο Θεός.
Δεν υπάρχουν άλλες.

ΕΦΗΜΕΡΙΕΣ

Σε ό,τι αφορά στις εφημερίες των ιατρών, μέχρι να συμφωνήσουμε τη ριζική αναμόρφωσή τους, εκτιμώ ότι βρίσκονται σε θετική κατεύθυνση οι ρυθμίσεις για την Α’, Β’ και Γ’ ζώνη. Θα πρέπει δε η προβλεπόμενη Κ.Υ.Α. των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας να λάβει υπόψη τις ανάγκες των νησιωτικών νοσηλευτικών μας ιδρυμάτων με τις μονήρεις ειδικότητες και να τα εντάξει στη Γ΄ Ζώνη.
Και βέβαια μια ρύθμιση για τις πρόσθετες εφημερίες που προβλέπει την αύξηση του εκ του Νόμου ποσοστού από 9% σε 12% , και μάλιστα σε επίπεδο Δ.Υ.ΠΕ, από 1/12, θεωρώ ότι αντιμετωπίζει ικανοποιητικά το πρόβλημα.
Σχετικά με τη ρύθμιση που προβλέπει την υπαγωγή των ογκολογικών τμημάτων όλων των νοσοκομείων της χώρας στην ανώτατη εποπτεία του Διοικητή της Α’ Υγειονομικής Περιφέρειας Αττικής, έχω την άποψη ότι έχει βάση, ενόψει της προσπάθειας εφαρμογής ενιαίας πολιτικής στην αντιμετώπιση της μάστιγας του καρκίνου.
Πιστεύω όμως ότι, για τα ορθοπεδικά νοσοκομεία και τμήματα, αρκεί ο συντονισμός εκ μέρους του Διοικητή της Α’ Υγειονομικής Περιφέρειας Αττικής και παρέλκει η εποπτεία, όπου ενδεχομένως τα μειονεκτήματα είναι περισσότερα από τα πλεονεκτήματα.
Οι ρυθμίσεις για την Πρόνοια, τις Μονάδες Κοινωνικής Φροντίδας και τις Μονάδες Ψυχικής Υγείας είναι ορθές και αναγκαίες και οφείλουμε να προβούμε και σε άλλες.

Δεν υπάρχουν σχόλια: